14 februari 2011

Tentamens

Volgens het update lijstje was het eerst volgende onderwerp na de cultuurlessen mijn midterm tentamens. Omdat ik echter al aan het eind van het semester zit, en op het moment dat ik deze post schrijf nog maar één tentamen te gaan heb voordat ik klaar ben en vakantie heb, leek het me wel slim/logisch om dan ook maar meteen mijn eind-van-het-semester tentamens erbij te nemen. Dan worden jullie ook meteen een beetje betrokken bij het heden (^^)



Zoals jullie allemaal wel weten, want dat heb ik al een paar keer op mijn blog geschreven, stellen mijn colleges eigenlijk helemaal niet zo heel veel voor hier in Nagasaki. Eigenlijk is alleen mijn sakubun college, het college waarin we opstellen/papers/essays correct leren schrijven in het Japans, echt nuttig. De lessen kanji zijn ook niet geheel onnuttig, daarvan is alleen de methode bijzonder achterhaald. Maar ja. Dit keer niet nog meer gezeur over colleges; dit keer is het zeuren over de tentamens.
          Ik ben echt heel erg blij dat ik in Japan zit, begrijp me niet verkeerd. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dit de beste ervaring van mijn leven tot nu toe is. Maar de Japanse leermethode biedt iemand die gewend is in het Westen te studeren ab-so-luut geen uitdaging. Al mijn voorgangers weten wel waar ik het over heb. Op zich was het niet zo'n ramp dat we allemaal in meerdere of mindere mate onder ons niveau geplaatst zijn. Herhaling kan geen kwaad en echt praten leer je hier toch op straat en niet in de klas. Maar op sakubun na zijn dit waarschijnlijk de makkelijkste tentamens/toetsen die ik gemaakt heb sinds de basisschool.
          En, gezien het feit dat ik braaf meer dan genoeg aanwezig ben geweest bij alle lessen, is het dan ook niet zo raar dat ik weer razend hoge cijfers haal op mijn toetsen. Net zoals alle andere Nederlanders hier, overigens. Het, voor ons, grote probleem aan Japans leren is namelijk dat het meer reproduceren van lesstof is, dan dat je daadwerkelijk iets leert en daar later praktisch mee aan de slag kan. Het antwoord dat de meeste punten scoort op een tentamen, is het antwoord dat in het boek staat; niet een origineel antwoord dat evenveel inzicht toont, maar niet in het boek staat. Voor ons kan dat erg frustrerend zijn, omdat ook de lessen op reproductie gebaseerd zijn en dus weinig academische uitdaging voor ons bieden. Gelukkig hebben we bijna allemaal vakantie en kunnen we van het echte Japan genieten, voordat we nog een semester aan de bak moeten. Hopelijk kunnen we onszelf tegen die tijd op andere manieren meer uitdagen.

Wat mijn tentamens betreft valt er verder dus eigenlijk weinig te zeggen. Voor mijn begrijpend lezen colleges moest ik 5 tekstjes kunnen reproduceren en een kleine presentatie geven. Ik weet nog niet hoe de presentatie is gegaan, maar op het reproduceren van de tekstjes had ik een 10. Ook mijn eindtentamen van kanji ging goed, 99/100. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
          Deze week heb ik nog een tentamen luisteren en mijn conversatie tentamen. Ik vermoed dat het allebei wel goed zal gaan; bij luisteren is vooral de spreeksnelheid van het bandje waar fouten hem in kunnen zitten. Bij conversatie is het voornamelijk of ik de juiste antwoorden in de juiste situaties weet te reproduceren en of ik beleefd kan blijven praten tegen mijn docent (iets dat wonderbaarlijk genoeg nog best lastig is, omdat het gros van mijn dagelijkse interacties met Japanners uit simpel, normaal Japans bestaat en dus andere werkwoordsvormen en zinsstructuren gebruikt). Aanstaande vrijdag is het zover, ik ga mijn best doen!

1 opmerking:

  1. Appeltje eitje en weer zorgen gemaakt om niets dus ;) Maar ik las dat je het jezelf alweer moeilijker wilde maken met JLPT 1 xD
    Lukken gesprekken buiten de uni om wel goed?
    Veel succes vrijdag! (al heb je het misschien niet eens nodig xD)
    xx

    BeantwoordenVerwijderen