7 april 2011

Hanami, of het bewonderen van de kersenbloesems

Volgens de chronologie zou ik nu eigenlijk een post moeten plaatsen over mijn haruyasumi, oftewel mijn voorjaarsvakantie. In Japan duurt deze vakantie maar liefst 1,5 à 2 maanden op de universiteit, dus is er voor ons als buitenlandse studenten - mits de financiële situatie het toestaat - meer dan genoeg tijd en mogelijkheid om op reis te gaan. Ik heb nog lang niet zoveel gereisd en gezien als dat ik zou willen, maar ik ga proberen daar het komend semester nog het beste van te maken! En met een weekend van 3 dagen en een les op maandag die nog best wel een keertje te missen valt (waardoor ik ruim 4 dagen weg kan gaan :D), moet dat vast en zeker gaan lukken!

Maar, dit keer wilde ik nog niet schrijven over mijn avonturen in Korea (waar overigens al een deel van op Jeroens blog staat), maar over iets anders typisch Japansch wat ik gisteren voor het eerst heb mogen ervaren.

Sinds een week of twee beginnen de kersenbloesems flink te bloeien hier in het inmiddels toch wel aangenaam warme Nagasaki. Op de bergen zelf valt het best mee, maar zeker in de stad staan er eigenlijk wel waar je ook kijkt sakurabomen. Oftwel, kersenbloesem in overvloed!
De Japanse traditie in dit seizoen is de hanami, het kijken naar de sakura. Op een vrije dag, in Japan dus meestal een zondag, wordt de hele familie bij elkaar verzameld, wordt er heerlijk eten en vooral ook veel drank gemaakt en ingeslagen en toogt iedereen naar een nabijgelegen park om daar onder een van de vele sakurabomen te gaan zitten en al dit lekkers in elkaars gezelschap te versnaperen.
In het parkje dat naast onze dormitory ligt is er ook nog haast geen avond voorbij gegaan of we zagen wel groepjes mensen op een plaid onder de bomen zitten, die tot en met vandaag 's avonds verlicht worden door lampionnetjes die door buurtbewoners opgehangen zijn. Dat wilden we zelf ook wel eens gaan doen!

          Voor mij kwam die dag gisteren! Oorspronkelijk zou ik samen met Yuki, een Japanse vriendin van mij, en Jeroen op een spontane dagtrip naar Beppu gaan om daar lekker te relaxen in de onsen, een beetje rond te kijken en mogelijk ook nog wat bloesems bewonderen. De oriëntatie op school dinsdag gooide echter roet in het eten - in plaats van op donderdag te beginnen met de colleges, zoals eerder aangegeven was, zouden we op woensdag al beginnen! En laat woensdag nou één van de belangrijkste dagen in mijn rooster zijn...  Ook Jeroen kon het niet maken om niet op te komen dagen bij de eerste lessen van Leesvaardigheid; hij had voor de vakantie aan Takano-sensei, onze supervisor in Nagasaki, gevraagd of hij niet 2 niveau's omhoog mocht voor Leesvaardigheid, want het afgelopen semester had hem echt niks geleerd (zijn woorden...).  De trip naar Beppu hebben we dus moeten verplaatsen naar een andere keer... :'(
         In plaats van de trip naar Beppu zou ik dan met Yuki wel naar de bioscoop gaan. Maar natuurlijk moet er momenteel dan weer niks leuks draaien. Ach, aangezien het goed weer zou worden, zouden we dan wel gaan hanami-en (jaja, we maken er gewoon een werkwoord van in het Nederlands!) in het park aan de haven.
Zo gezegd, zo gedaan; na mijn college ben ik op de tram gestapt met Yuki en Jeroen, hebben we een schandalige hoeveelheid eten en drinken gekocht en zijn we naar het park gegaan. Daar hebben we Rens en zijn Koreaanse vriendinnetje Narae (spreek uit: Nare) ontmoet, en later kwamen ook Anoushka en haar vriendje Ikki er nog bij zitten.
Waar het daarna op neer kwam was eigenlijk gewoon alleen maar gezellig samen zijn, eten, drinken, en genieten van het mooie weer. Helaas hadden we allemaal vergeten een foto camera mee te nemen, dus leuke foto's kan ik jullie nog niet laten zien. We (Yuki en ik) zijn echter van plan om het volgende week weer te gaan doen, dan zal ik heel veel foto's proberen te maken! En als het net zo gaat lopen als gisteren, dan zal dat geen probleem zijn :)
Zonder foto's is er misschien weinig aan dit verhaal, want echt heel bijzonder is het nu weer niet - eten, drinken en gezellig samen zijn met vrienden doe ik hier toch wel met enige regelmaat. Maar tot nu toe heb ik daar weinig over geschreven op mijn blog geloof ik, en ik vond dit zelf zo'n topervaring dat ik het jullie niet kon onthouden.

Van het weekend meer over Korea (dan wel met foto's!)

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten